Public relations co to jest?
PR, czyli z angielskiego Public Relations to relacje publiczne, kontakty z otoczeniem.
Opracowano ponad 2000 definicji public relations. Moją ulubioną jest ta opracowana przez S. Blacka - Public relations to sztuka i nauka osiągania harmonii z otoczeniem poprzez wzajemne porozumienie oparte na prawdziwej i pełnej informacji.
Mówiąc bardziej po ludzku, to kształtowanie stosunków marki (firmy, organizacji, osoby) z jej otoczeniem, dbając o jej dobry wizerunek, akceptację i życzliwość.
Public relations, reklama, promocja i marketing
PR najczęściej kojarzy się z politykami albo reklamą. Oczywiście i PR i Reklama są częścią MARKETINGU, a konkretnie obszaru PROMOCJI. Jednak różnice między PR a Reklamą są znaczące.
PR to działania bezpłatne, zaś za reklamę z definicji musimy zapłacić. Oczywiście może zdarzyć się, że próbując skontaktować się z daną redakcją, zostaniemy przekierowani do działu sprzedaży reklam, z PR-em nie ma to wtedy wiele wspólnego.
Public Relations buduje zaufanie, zaś Reklama buduje widoczność. Dlatego sponsorowane publikacje są oznaczane jak treść płatna. Co ważne w PR nie ma gwarancji publikacji, trzeba zainteresować dziennikarza, a reklama taką gwarancję publikacji daje oczywiście po opłaceniu.
Kolejna kwestia to treść. W PR nigdy nie wiadomo, co dziennikarz wykorzysta w tekście. Czasami możemy opowiadać godzinami, a do finalnego materiału zostanie wykorzystane tylko kilka zdań. Reklama daje pełną kontrolę nad zawartością. Dodatkowo wydźwięk może mieć, a nawet powinien mieć charakter reklamowy i bardzo często opiera się na treści wizualnej. PR zaś mówi słowem, opiera się na historii, budowaniu autentyczności i eksperckości, wykorzystując kontekst. W publikacjach PR nie sprzedajemy bezpośrednio, raczej mówimy “To jest ważne/ciekawe”, “Znam się na tym”, a nie jak w reklamie “Kup teraz” czy "Skorzystaj z okazji".
Jakie są cele Public relations?
Cele PR będą różniły się w zależności od tego do kogo kierujemy działania i jaką mamy strategię komunikacji, w większości przypadków odnoszą się do kreowania pozytywnego, eksperckiego wizerunku marki. Główny cel PR to nawiązanie trwałych i pozytywnych relacji z otoczeniem wewnętrznym (pracownicy z rodzinami, zarząd, właściciele, rada nadzorcza, akcjonariusze, doradcy), otoczeniem zewnętrznym (dostawcy, odbiorcy, klienci, konkurenci), oraz środowiskiem opiniotwórczym (społeczeństwo, władze lokalne, organizacje branżowe, uczniowie, studenci oraz media). Dzięki skutecznym działaniom PR-owym, marka zyskuje większe zaufanie i sympatię wśród odbiorców. Pozwala to nie tylko na wyróżnienie się spośród konkurencji, ale również wzrost liczby klientów oraz większą sprzedaż.
Najważniejsze cele PR to:
dbanie o pozytywny wizerunek marki w oczach pracowników, klientów, opinii publicznej i mediów,
budowanie lojalności i zaufania do marki, oraz dobrych relacji z interesariuszami
zarządzanie reputacją organizacji,
zapobieganie kryzysom wizerunkowym i ograniczenie konfliktów,
pielęgnowanie stosunków i utrzymywanie długotrwałych relacji.
Wśród działań doraźnych wyróżnić możemy cele takie jak np.: ukazywanie postawy organizacji wobec istotnych, aktualnych wydarzeń w kraju czy na świecie, zwracanie uwagi na fakt istnienia organizacji czy konkretnego rozwiązania, które ma w ofercie, pozyskiwanie akceptacji ze strony władz, uczelni, lokalnych społeczności itp., budowanie więzi z pracownikami czy wzrost rozpaznawalności wśród potencjalnych kandydatów na pracowników itd.
Public relations w wyszukiwarce
Ciekawostka: w Google Trend porównując tematy związane z Public Relations a Reklamą, zdecydowanie częściej pojawia się ta druga. PR daje więc ogromną przewagę, a przede wszystkim mniejszą konkurencję w walce o uwagę odbiorcy.
Z marką jest jak pogodą, zawsze jakaś jest. A działania PR mają pomóc poznać i pokochać markę.
Co obejmują działania PR? Przykłady działań PR
- komunikację wewnętrzną – PR wewnętrzny,
- relacje z mediami (media relations),
- identyfikację wizualną firmy, produktu i usługi (corporate identity),
- budowanie wizerunku pracodawcy (employer branding),
- zarządzanie reputacją, budowanie marki i wizerunku eksperta,
- edukowanie rynku
- monitorowanie mediów (social listening),
- zarządzanie kryzysowe (crisis management),
- organizacja imprez, spotkań (eventów).
Rozwój PR na świecie
Początkowo w PR praktykowano model rozgłosu. Czyli: Nieistotne, co o mnie mówią, ważne, żeby poprawnie pisali nazwisko. Do dziś praktykowane jest to często w sporcie i show biznesie.
W 1904 roku Ivy Lee, jeden z ojców Public Relations, otworzył swoją pierwszą agencję, wprowadzając do PR model informacji publicznej, czyli przekazywanie rzetelnych informacji.
Prace nad radiem dopiero się toczyły, jak łatwo się domyślić, podstawą komunikacji była więc prasa oraz działania partyzanckie. Innym narzędziem pracy, szczególnie istotnym w momencie kryzysu, były konferencje prasowe. Pierwsze eksperymentalne nadajniki telewizyjne pojawiły się dopiero 20 lat później.
W Polsce pierwsza agencja PR powstała dopiero w 1991 roku.
Po ponad 100 latach zrodził się kolejny etap, PR 2.0 nazywany również E-PRem lub PR-em internetowym. Narzędzia Webowe powstałe po 2001 roku, czyli serwisy internetowe, znacznie rozwinęły komunikację. Szczególnie istotne stały się portale społecznościowe. Powstawały nowe narzędzia i formy komunikacji np.: biura prasowe online, mailing oraz wspomniane kanały social media, jako nowy sposób komunikacji z otoczeniem.
Dzisiejszy PR-owiec to człowiek, który nie tylko zajmuje się kontaktem z mediami. Ma o wiele więcej zadań i o wiele więcej narzędzi do ich wykonywania. Powinien wspomagać działania całej firmy, pomagać rozpoznawać rynek i grupy docelowe oraz dobrać do nich odpowiednie kanały wraz z technikami komunikacji, podkreślając przy tym wyróżnik rynkowy danej firmy.
PR 3.0 to jakość, targetowanie do węższych grup odbiorców (różnica między public a people). To przede wszystkim ludzie, a nie tylko internetowa przestrzeń.
W starym modelu komunikacja działała jednostronnie. Dział PR przesłał do mediów informację prasową, a te zależnie od tego czy temat był ciekawy, publikowały go na swoich łamach, docierając do społeczeństwa. PR mierzył tylko ilość wzmianek i wycinków w prasie.
Obecnie model komunikacji jest dwustronny. PRowcy powinni korzystać z informacji zwrotnych i opinii od ludzi, odpowiadając na ich potrzeby i rozwiązując pojawiające się problemy.
Reasumując działania PR ewoluowały od działań prowadzonych - do ludzi, następnie - z ludźmi, a obecnie powinny być prowadzone dla ludzi.
Public Relations to dziś People Relations. Tak jak w biznesie B2B, B2C aktualnie to po prostu H2H – Human to Human.
Jaki powinien być dzisiejszy PR – owiec?
Komunikatywny, otwarty na ludzi i swobodnie nawiązujący kontakty
Zorganizowany, odporny na pracę w stresie
Pomocny, chętnie dzieli się wiedzą i rozwiązuje problemy
Empatyczny, dostrzegający potrzeby innych
Nienachalny, dobrze wychowany
Kompetentny, poprawna wymowa i pismo, czy umiejętność wysławiania się.
Istotne, aby w kontaktach PRowiec był rzetelny, profesjonalny, otwarty, szukał wspólnych obszarów do działań, słuchał drugiej osoby, budził zaufanie, pomagał oraz dawał informację zwrotną. Liczą się również typowo ludzkie cechy, luuuuuz i dystans, uśmiech i szczerość, serdeczność, dostępność i regularny kontakt – bo PR to praca długofalowa.
Jak budować relacje? Nie tylko z mediami…
Jak budować relację? Nie tylko z mediami… bo obecnie każdy człowiek może stać się takim medium publikującym np. w mediach społecznościowych.
Kieruj swój przekaz do drugiego człowieka
PR-owiec nie zajmuje się już tylko kontaktem z mediami. Dla niego ważni są ludzie i relacje z nimi.
Twórz treść każdego rodzaju
W dobie Internetu i dostępnych narzędzi online, PRowiec musi umieć napisać krótki tekst, stworzyć prostą grafikę i przygotować przykuwającą prezentację. Działania PR obecnie bardzo intensywnie łączą się z Content Marketingiem.
PR również ma swoją tablicę Mendelejewa. Istnieje wiele możliwości stosowania contentu: artykuły, ebooki, video, eventy, grafiki, webinary, blogi, maile, itd.. Ważne żeby wybrać odpowiednie formaty dla grupy docelowej.
Wykorzystuj różne sposoby komunikacji
PR-owiec powinien dostosować swój przekaz do odbiorcy. Inaczej będzie wyglądała rozmowa z dziennikarzem, inaczej z blogerem, a jeszcze inaczej z niezadowolonym klientem. W każdym przypadku, skorzystać możemy z różnych kanałów komunikacji: E-mail, LinkedIn, czy telefon, sprawdź do kogo możesz dotrzeć wybierając jedną z dróg.
Social listening, czyli monitoring
PR-owiec dbający o interesy swojej marki, wie gdzie i co o niej mówią, monitoruje sieć i zapoznaje się z opiniami fanów, wrogów oraz osób niezdecydowanych. W kolejnych krokach, wykorzystuje efekty skutecznego social listeningu.
SEO - Ma sposób na promocję, ale i obronę
Dla PR-owca 3.0 niezwykle ważnym narzędziem jest SEO (Search Engine Optimization), czyli działanie zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy lub publikację, jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Wykorzystuj je, aby jeszcze lepiej prezentować stworzone treści, a w przypadku kryzysu, aby sprytnie go wyciszyć.
Rodzaje mediów i treści
Każda marka chce zaistnieć w mediach. Obecnie możemy wyróżnić 4 typy mediów w których marka może się pojawić. Jest to Model PESO:
Paid (P) – treści, za które zapłaciliśmy; (posty i artykuły sponsorowane)
Earned (E) – treści pozyskane; które opracowali inni, np.. dziennikarze czy blogerzy. Są głównie efektem działań PRowych.
Shared (S) – treści udostępnione na nasz temat w mediach społecznościowych. Kontrolę nad tymi treściami mają konsumenci, nie marka;
Owned (O) – treści własne; publikowane w kanałach własnych (strona www, profil marki w SM itp.).
Obszary te przenikają się tworząc nowe możliwości.
Kontekst jest królem
Jak szukać pomysłów na informacje PR-owe?
Codzienna prasówka
Rozmowy z odbiorcami
Sprawdzanie tego, co mówią inni
Poznanie punktu widzenia dziennikarzy
“Uszy i oczy otwarte”
Grupa docelowa i Persona
Zanim przystąpisz do działań PR, musisz wiedzieć do kogo mówisz, czyli jaka jest Twoja grupa docelowa. Warto tutaj zobrazować kilku przedstawicieli grupy, tworząc persony. Czyli obraz naszych odbiorców.
Baza mediów
Tworząc bazę mediów, możesz skorzystać ze zwykłego arkusza kalkulacyjnego. Tabela powinna zawierać kolumny takie jak:
Rodzaj medium (prasa, radio itd.)
Obszar działania (kraj, lokalnie lub ogólne, tematyczne, branżowe)
Nazwa, ewentualnie strona www
Osoba kontaktowa
Stanowisko/obszar działań
Telefon
Data ostatniego kontaktu
Uwagi
Informacja prasowa
Tworząc informację i przesyłając ją do mediów należy pamiętać, aby była autentyczna, aktualna i zawierała istotne treści, powinna być to unikalna informacja, przedstawiona w zwięzłej i poprawnej formie.
Konstrukcja informacji prasowej opiera się na elementach takich jak:
Tytuł
Streszczenie, czyli Lead powinien odpowiadać na pytania: Co się stało? Kto brał w tym udział? Gdzie to się stało? Kiedy? Jak to się stało? Dlaczego?
Rozwinięcie
+ dodatki: Info o firmie , osoba do kontaktu, załączniki, data upublicznienia (embargo informacyjne).
Przygotowując informację prasową należy stosować zasadę odwróconej piramidy. 80% informacji powinno być zawartych w pierwszych 20% tekstu.
Tworząc informacje prasowe warto mieć na uwadze również - serce i rozum
Jak twierdzą naukowcy, najbardziej rozsądne jest połączenie obu systemów komunikacji - w proporcji 40/60:
40% racjonalnej – by wpływać na decyzje wśród relatywnie małej grupy osób, które obecnie szukają produktu
60% emocjonalnej – by zadbać o długi okres wśród osób, które w danym momencie nie szukają i nie są zainteresowane zakupem
Aż 63% z nas pamięta historie, a tylko 5% statystyki. Łatwiej przypomnieć sobie jakąś historię usłyszaną tydzień, miesiąc temu, a może w dzieciństwie, niż dane statystyczne z obejrzanej ostatnio prezentacji czy przeczytanego artykułu.
Media kierują się logiką storytellingu, a dziennikarze szukają dobrych opowieści.
Dystrybucja - wysyłka informacji PR
Kiedy masz już gotową treść, warto zadbać o prawidłową dystrybucję.
Cold mail – już na etapie tworzenia bazy mediów, przed wysłaniem informacji należy zorientować się, kto w redakcji odpowiada za daną tematykę. Pierwsza wiadomość nie powinna zawierać od razu prośby o zamieszczenie informacji, nie na tym polega budowanie relacji. A masowa wysyłka na adresy typu redakcja@xyz raczej nie przyniesie oczekiwanych efektów.
Warto poprzedzić maila, rozmową telefoniczną, a nawet wizytą w redakcji.
UDW – wysyłka masowa z widocznymi adresami pozostałych odbiorców, to coś czego nie wolno robić. Dla dziennikarza nie ma nic gorszego niż znalezienie się na liście z setką innych odbiorców. Wchodzimy tutaj również na grząski temat ochrony danych osobowych.
Załączniki – postaraj się, aby informacja tekstowa została wysłana zarówno w formacie odczytu, jak również edycji. Możesz dołączyć również zdjęcia czy grafiki, pamiętaj jednak, by wiadomość nie zajmowała wiele miejsca, niektóre skrzynki mają ograniczenie, a przedstawiciele mediów dostają takich maili bardzo dużo. Możesz skorzystać z ftp lub dysków w chmurze np. Google Drive, Dropbox czy WeTransfer.
Follow up - warto 1-2 dni po wysłaniu wiadomości sięgnąć raz jeszcze po słuchawkę telefoniczna i skontaktować się z dziennikarze.
Jak podają statystyki branżowe 8 na 10 dziennikarzy powie, że nie przeczytało Twojego maila
Social listening
Monitorowanie mediów to praca żmudna i czasochłonna, ale jak w każdej dziedzinie przychodzą nam z pomocą różnego rodzaju narzędzia.
Jednym z darmowych rozwiązań jest Google Alerts, nie jest to narzędzie idealne, ale pozwala na wyłapanie większych wzmianek o marce. Warto ustawić kilka haseł jak na przykład nazwa, nazwisko - powiadomienia przychodzą bezpośrednio na maila.
Istnieje róznież szereg płatnych narzędzi jak np. Brand24, SentiOne monitorujące sieć interntową czy Instytut Monitorowania Mediów który działa również w obszarze mediów tradycyjnych.
Gdzie jeszcze wykorzystać Informacje PR?
strona www
profil marki na Facebooku/Instagramie/Linkedin/X/ …
grupy na Facebooku
newsletter/ mailing
live na facebooku/instagramie
webinar
podcast
wystąpienia na eventach
…
Sztuka udzielania wywiadów
Co jeśli to dziennikarz zadzwoni do nas z prośbą o komentarz czy udzielenie wywiadu. Występując przed mikrofonem, niezależnie czy materiał zostanie spisny do gazety/portalu czy też wykorzystany na antenie radia/telewizji, warto pamiętać o podstawowych zasadach udzielania wywiadów:
Dopytaj dziennikarza o szczegóły.
Nie odpowiadaj na pytanie redaktora jedynie „tak” lub „nie”.
Wypowiadaj się w sposób zwięzły.
Mów tylko prawdę.
Nie używaj technicznego żargonu i trudnych zwrotów.
Nie mów niczego, co nie powinno być upublicznione
Zwróć uwagę na formę wypowiedzi.
Poproś o autoryzację.
Podsumowanie
Rób dobrze i mów o tym, a przede wszystkim bądź bardziej ludzki (Be more human – Jest to wyraźny trend społeczny w którym ludzie chcą być autentyczni, tacy jakimi są naprawdę, ze wszystkim wadami, niedoskonałościami, bez masek i udawania).
Pomyśl o swoich odbiorcach. Ich problemach….i potrzebach. Znajdź insighty! - Coś, co wzbudza emocje.